Yoga - Meditatie - Ayurveda

Bikram yoga

 
De oprichter van de Bikram Yoga is Bikram Choudhury.
 

Al op hele jonge leeftijd beoefende hij vele uren per dag yoga asanas (houdingen). Hij zag het beoefenen van yoga asanas als een sport en wilde daarin kampioen worden. Dat is hem dan ook gelukt op zijn 13e levensjaar.
 

Bikram Choudhury bleef een aantal jaren kampioen in India; zogenoemde yoga kampioen voor jongeren. Vanuit zijn fysieke kennis en ervaring heeft hij ervoor gekozen om 26 van de 1000 asanas te gebruiken. Met deze 26 asanas heeft hij zijn eigen yoga vorm Bikram yoga neergezet. Door zijn bekendheid in India en voor een bepaalde doelgroep slaat het concept goed aan. Bikram yoga wordt inmiddels op circa 2500 locaties wereldwijd gegeven. De basis is uiteraard Hatha yoga. Hatha yoga is goed voor de algehele gezondheid.
 

Hoge temperatuur

De bijzonderheid van Bikram Yoga is het beoefenen van de houdingen bij een hoge temperatuur. Bikram Choudhury stelt dat beoefenen van de asanas in een verwarmde studio zorgt voor een diepere stretching en preventief werkt tegen letsel, terwijl het stress en spanning verminderd. Bikram beweert dat zijn systeem de gezondheid stimuleert in elke spier, elk gewricht  en elk orgaan van het lichaam, en dat ook de bloedcirculatie toeneemt.  Dit helpt volgens hem, in de preventie van hartziekten en orgaan falen. Volgens Bikram Choudhury, gebruiken veel mensen maar 50 procent van hun longcapaciteit en worden de longen uitgerekt door Bikram yoga. Hij stelt dat door het beoefenen van de fysieke pranayama (ademhalingsvorm), hij of zij uiteindelijk in staat zal zijn om de zuurstof opname te verbeteren.
 
Let wel op, want het beoefenen van de onjuiste pranayama kan een grote storing geven. Volgens vele yogi mag dit enkel gegeven worden door een docent die meesterschap heeft bereikt en inzicht heeft in wat er bij de leerling gebeurt en wat er wijzigt op het energetisch vlak!
 
 
Bloedcirculatie
Bikram Choudhury beweert dat de bloedcirculatie enorm wordt beïnvloed tijdens Bikram Yoga. Tijdens het uitvoeren van een specifieke asana, wordt een bepaald deel van het lichaam afgekneld, waardoor de circulatie tijdelijk beperkt wordt. Deze beperking van de circulatie wordt verondersteld het gevolg te hebben dat het hart meer bloed pompt in reactie op het tekort. Het meer pompen van vers bloed heet extensie.

Zodra de asana is voltooid en het individu uit de houding komt wordt gesteld dat het nieuwe zuurstofrijke bloed de slagaders die werden gecomprimeerd te verjongen. Veel van de houdingen masseren het lymfestelsel en helpen om infecties, bacteriën en toxines te elimineren. Andere vormen van yoga hebben ook deze theorie.
 
Hoewel veel mensen genieten van het beoefenen van yoga bij hoge tempratuur, zijn er gezondheidsrisico's en de belangrijkste reden hiervoor is de extreme hitte. Sommige sporters en professionele dansers beweren dat Bikram yoga juist heel goed is. Voorstanders beweren dat ze zich hier heel goed bij voelen en dat ze er veel baat bij hebben.

 
Water drinken
Heel veel water drinken is in ieder geval heel belangrijk om het overmatig zweten  te compenseren en uitdroging te voorkomen. Van belang is ook niet te veel, maar ook niet te weinig eten, om het geweld voor het lichaam aan te kunnen. Pas op voor oververhitting van het lichaam en luister goed naar u zelf en of uw fysieke staat genoeg in vorm is om Bikram Yoga te beoefenen en bijdraagt aan uw gezondheid.
 
In diverse landen zijn er wedstrijden wie de aller beste is en is deze yoga vorm daarom een sport. De organisatie achter Bikram yoga pleit dat het een onderdeel mag worden van de Olympische spelen. Ook spelen er vele rechtszaken (met name in de U.S.A.) dat de organisatie de 26 asanas oefeningen claimt als hun uitvinding. Dit neemt natuurlijk niet weg dat er vele mensen met veel plezier Bikram Yoga beoefenen.