Yoga - Meditatie - Ayurveda

Voedingslijst voor alle types

 

Deze voedingslijst kan worden gebruikt als voedingsadvies.

 

Niets is zwart of wit. De "juiste" voeding hangt af van vele factoren. Je eet wat je bent en bent wat je eet. Luister vooral naar het Zelf wat in helderheid ervaren kan worden. Hopelijk wordt dat niet verward met een ander zelf ook wel lagere ego genoemd.

 

Deze lijst is vooral gericht op een overmaat aan vata, waar veel mensen in het Westen mee kampen. Vata is een teveel aan het principe lucht ofwel een teveel aan "denken".

 

Dranken

Twee liter water per dag drinken om de afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Vooral een glas water bij het opstaan en naar bed gaan (niet te koud). Niet te veel in een keer, met kleine slokjes tegelijk. Als er ander vocht wordt gedronken dan water, dan meer dan twee liter per dag drinken. Dit omdat het andere vocht niet zoveel opnamevermogen bezit, doordat er teveel toegevoegde stoffen in zitten.

  • Bij voorkeur gebruiken: water, kruidenthee, kruidenkoffie (bamboe, cichorei, granenkoffie, witte koffie), aardappelsap, aloësap, vruchten- en groentesappen, sojamelk, kokosmelk.
  • Beperkingen: Houdt rekening met de hoeveelheid groente- en fruitsap die u nuttigt. Bij een grote hoeveelheid sap moet uw maag kilo´s fruit of groente verwerken en dit is een overmaat. Ook de afkomst is van groot belang: biologisch sap heeft grote voorkeur.
  • Vermijden: koffie, thee, alcohol, koolzuurhoudende frisdranken, chocolademelk.

 

Suiker en Zoet

  • Bij voorkeur gebruiken: zuivere honing maximaal twee eetlepels per dag en nooit verhitten! Gerst mout siroop, melasse, palmsuiker, rijststroop (oriza), fructose, ahornsiroop, sucanaat. Oersuiker zeer beperkt, maar is wel de minst schadelijke suiker.
  • Beperken of vermijden: geraffineerde suikers, rietsuiker, aspartaam.

 

Kruiden en Specerijen

Bij de warme maaltijd de kruiden over het algemeen de laatste 5 minuten pas toevoegen, om de meeste werking ervan te genieten.

  • Bij voorkeur gebruiken: Himalayazout, venkel, mosterdzaad, kardemom, geelwortel(koenjit of kurkuma), chutney, mosterd, gember, asafoetida (hing), knoflook, zwarte peper, salie, bonenkruid, zoethout, vanille, amandelextract, anijs, papaverzaadjes, rozenwater, komijn, mint, kaneel, kruidnagel (met mate), laurierblad, rozemarijn, cilantra, dragon, foelie, jeneverbes, karwij, marjolein, nootmuskaat, piment, tijm, basilicum, oregano, dille, chilipeper, cayennepeper, paprikapoeder, gomasio, mayonaise, sojasaus, tamari, fenegriek, sinaasappelschil, tamarinde.
  • Asafoetida voor spirituele mensen gebruiken i.p.v. knoflook (remt de ontwikkeling). Asafoetida is bloed reinigend net zoals geelwortel en koriander.
  • Basilicum werkt koortsverlagend.
  • Kaneel is goed voor gasvorming, diarree, misselijkheid en verkoudheid.
  • Dille is de tegenhanger van het maag zuur.
  • Beperken of vermijden: sterke kruiden in grote hoeveelheden en kunstmatige stoffen.

 

Vetten

  • Bij voorkeur gebruiken: ghee, sesamolie, kokosolie en olijfolie met mate (vooral niet met de duurdere olijfolie bakken).
  • Beperken of vermijden: dierlijke vetten.

 

Zuivelproducten

Melkproducten brengen slijm voort en dit is een grondstof voor Ama (giften in het lichaam) vooral bij een overmaat aan Vata.

  • Bij voorkeur gebruiken: ghee, koeienmelk, ongezouten roomboter, kwark, zachte kaas, jonge geitenkaas, geitenmelk, verdunde karnemelk (1 op 1 met water), sojakaas, sojaboter, (warme) sojamelk (evt. met kardemom, kaneel, droge gemberpoeder of saffraan), soja milkshake met roos- kardemom of saffraan siroop, zure room met mate.
  • De beste kaas is hüttenkäse.
  • Beperken: biogarde, yoghurt.
  • Vermijden: gezouten boter, oude kaas, vruchtenmilkshake, zwaar verteerbare gecondenseerde melk.

 

Broodbeleg

  • Bij voorkeur gebruiken: ghee, tahin, zuivere honing, vegetarische paté, hüttenkäse, kastanje, paté, olijvenpasta, carobepasta (met mate), alle soorten fruitbeleg en jam zonder suiker, ayushakti.
  • Met mate: jonge en Franse kaas, granen.

 

Meel

Wat betreft meel het liefst alleen een biologisch dynamische kwaliteit van Nederlandse afkomst of Kamut uit het Andes gebergte.

  • Bij voorkeur gebruiken: alle rijstsoorten (bij voorkeur Basmati), tarwe, sesam, haver (gekookt), cruesli, mungdaal, meel, rijstmeel, volkoren meer, amarant.
  • Beperken of vermijden: koude droge en/of opzwellende granen, overmaat aan gluten producten, geraffineerde granen, boekweit, gierst, haver (droog), haverzemelen, mais, quinoa, rijstcake, rogge, tarwezemelen.

 

Peulvruchten

  • Bij voorkeur gebruiken: mungbonen, rode linzen, zwarte linzen, kikkererwten, adukibonen, sesamzaad, zonnebloempitten, mungdaal, turdal.
  • Beperkt: sojabonen producten, tempé, tofu, zwarte linzen.
  • Vermijden: tahoe, witte-bruine-zwarte-rode- bonen, kievitsbonen, Chinese bonen, kidneybonen, limabonen, pintobonen, droge erwten, gewone linzen, spliterwten, channa dal, kala channa, kekers.

 

Fruit

Het liefst vers en onbespoten fruit. Fruit zoveel mogelijk los van ander voeding eten en vooral nog vóór de hoofdmaaltijd (minimaal een uur voor of na een maaltijd).

 

  • Bij voorkeur gebruiken: zoete vruchten, rijpe banaan, gekookte appels (moes), rode appels, bessen, kersen, lime, verse dadels, verse vijgen, zoete meloen (Galia), rijpe papaja, zoete ananas, abrikozen, kiwi, perzik, aardbeien, zoete sinaasappelen, mandarijnen, nectarine, tamarinde, bosbessen, kokosnoten, blauwe druiven, mango, avocado, limoenen, citroenen, grapefruits, gestoofde vruchten, geweekte rozijnen, pruimedant (geweekt).
  • Beperken of vermijden: zuur en onrijp fruit of overrijp fruit.

 

Groenten

Over het algemeen gekookte groenten consumeren, niet te veel rauw! Rauwkost kan wat meer in de zomer.

 

  • Bij voorkeur gebruiken: zoete aardappelen, artisjokken, asperges, bieten, wortelen, prei, courgettes, sperziebonen, snijbonen, uien, taugé, okra, olijven (zwart en groen), pastinaak, pompoenen, gele fleskalebas, rabarber, radijs, komkommer, waterkers, groene chilipeper, fenegriekgroen, gember, knoflook, peterselie, mosterdgroen, mierikswortel met mate.
  • Beperken: bevroren, rauwe of gedroogde groenten! Aardperen, bietgroen, bladgroenten (andijvie, sla, spinazie, postelein), knolraapgroen, aubergine (alleen in de zomer), pepers.
  • NB: met ghee gestoofd zijn al deze groenten acceptabel m.u.v. kool en spruitjes.
  • Vermijden: te veel koolsoorten, knolraap, spruitjes, witlof, broccoli, paprika, champignons, paddenstoelen (o.a. quorn vleesvervanging), erwten, tomaten, tomatenpuree en saus, chili, doperwten, kousenband, selderij, haricots, kliswortel.

 

Noten en Zaden

  • Bij voorkeur gebruiken: amandelen, kokosnoten, paranoten, pistache, walnoten, hazelnoten, geweekte verse pinda's met vlies in water, pompoen, sesam en zonnebloempitten pijnboompitten, verse dadels, verse vijgen, verse pruimen, alle rozijnen (geweekt).
  • Beperken of vermijden: gezouten en gekruide noten vis.
     
   

Vis

  • Bij voorkeur gebruiken: zalm, tonijn, makreel, haring gebakken, gekookt of geroosterd.
  • Beperken of vermijden: schelp- en schaaldieren en gefrituurde vis.