APARIGRAHA - Begeerteloosheid, niet begeren
Nagenoeg altijd worden mensen alleen maar geleefd door hun begeertes. Die worden aangegeven door de lagere zintuigelijke vermogens. De hele dag door word je gebombardeerd door verleiding die de begeerte doet aanwakkeren, op alle niveaus. Er zijn heel veel soorten niveaus die continu spelen. Hoe meer je je laat verleiden en hebt laten verleiden door begeerte, des temeer onrust, angst, onvrede en onwetendheid in het dagbewustzijn zal worden waargenomen.
Wanneer er een tafel vol staat met allemaal overheerlijke dingen of een tafel met alleen water en droog brood. Waar kies je dan voor? Als je dan de kennis ontvangt, dat de tafel vol met lekkere dingen maar vol met dodelijk gif zit? Of vraag je je dan af hoelang het duurt voordat het gif doorwerkt? En als je dan ook nog de kennis ontvangt dat het sobere brood en water vol zit met magische vrede?
Begeerte zit vol met gif en soberheid vol met vreugde en vrede. De actie en de daarop komende reactie van al onze handelingen kunnen direct of pas veel later tot uiting komen. Deze meedogenloze natuurwet geldt altijd voor de mens. Alle begeerte die je zoekt buiten je Zelf geeft een tijdelijke vreugde en leidt nimmer tot waarachtige vrede. Dat wat een ieder echt zoekt is enkel in het “Zelf” te vinden.
Als je begeerte onderdrukt word je ziek. Alles wat niet mag of niet goed is, is vaak aantrekkelijk. Dus verbied jezelf nooit iets maar pas op met je beloftes en wensen.
Dat wat we begeerd hebben en vast willen houden geeft ongerustheid en angsten om de dingen kwijt te raken. Deze angsten zien we vaak niet en we willen er ook niet aan toegeven. Bij een crisis komt het wel omhoog en kunnen we het oplossen. Onbewust altijd aanwezig is het een verborgen vergif, wat ziekmakend is. Veelal zijn we te suf om het op te merken of mentaal te sterk bezig om dit in te zien.
Alle indrukken zijn kanalen wat steeds diepere groeven bewerkstelligt in ons geheugen. Veel begeertes die we hebben, worden steeds diepere groeven in ons denkvermogen. Denkverslavingen komen hieruit voort en we willen meestal graag in deze sleur blijven hangen. Als je het intellect goed gebruikt, past het zich aan. Probeer te accepteren en juist te wijzigen. Van zware bezoekingen wil iedereen maar al te graag vrijkomen.
Een voorbeeld van de toestand van het denkvermogen: Een wat lui ingesteld mens wat eigenlijk niets wil doen dan alleen maar niets doen. Maar voor zijn levensonderhoud dient hij te werken en doet dat dan ook maar. Hij wenst dat hij een rustig leven zou hebben en is ontevreden met het leven dat hij heeft. Hij vindt dat hij teveel moet doen en alles is hem teveel.
Deze verlangens en begeerte naar niets doen, zal hem in een volgend leven geboren laten worden als bijvoorbeeld een Eskimo, vuurtorenwachter of iets dergelijks, iets wat hem dwingt tot een inactief leven. En dan wenst hij weer een actief leven en was zijn vorige verlangen al lang weer vergeten. De vrucht voor een volgend leven of volgend moment. Je kunt vaak niet meer geloven dat je dat verlangt hebt. Het is het najagen van illusies en relatief geluk. Er is dan ook geen onderscheidingsvermogen om het werkelijk te beschouwen. Zo kan het eindeloos doorgaan.
Steeds is er ontevredenheid over het lot. Een gelukwens is altijd van tijdelijk aard. Geen mens is dus echt tevreden met zijn lot. Zoals hij niet waarachtig tot de verlichting wenst te komen. De uitwerking van onze verlangens en begeertes heeft dus altijd tijd nodig voor het tot rijping is gekomen en dan zijn er alweer nieuwe verlangens en ben je vaak de oude allang weer vergeten. Verlangens worden meestal niet meteen bevredigd.
Deugd is een aangename ervaring en de reactie kunnen we ervaren als plezierig. Ondeugd geeft smart en zal onaangenaam resultaat bewerkstelligen. Je denkt dat je alle smart kunt verbannen want dan blijft er toch alleen maar een plezierig leven over. Vele filosofieën en religies zijn hierop gebaseerd. Een leven alleen maar vol geluk is onmogelijk omdat het gebaseerd is op begoocheling. Het is wachten op de rijping, dat je de begoocheling door hebt en dan is er niet meer het najagen van relatief geluk. Er is plaats gemaakt voor “de Verlichting”.
Probeer zoveel mogelijk verlangens, begeertes op te geven en accepteer wat er tot je komt. Zonder uitbundigheid en zonder dat je het vervelend vindt. Omstandigheden zijn altijd het resultaat van onze begeertes en verlangens.
Een wijs mens ziet de waarachtigheid in. Als je dit niet inziet nadat er bedachtzaam over is nagedacht, is het pad voor de yogi nog niet weggelegd. Het is een lange zoektocht omhoog naar de bergtop van Zelfrealisatie.
Hoop en wens in zachtheid dat het anders wordt, als je herkent dat iets op een negatieve begeerte gebaseerd is. Zodra je geconfronteerd wordt met een begeerte en het herkent, vraag je dan af wat het is en of je het echt nodig hebt. Of het het waard is?
Probeer niet meer te vergaren dan dat wat je nodig hebt. Handel zo direct mogelijk, zie de luiheid of onverschilligheid in.
Chakra: Als probleem is: Dan beter:
Voorhoofd Willen Wensen
Keel Praten Zwijgen
Hart Haten Liefhebben
Navel Strijden Spelen
Heiligbeen Bewust zijn op Waarderen
Patanjali: “Als de afwezigheid van begeerte een voldongen feit is, komt kennis omtrent ‘hoe” en
“waartoe” van het ”bestaan”.
Wanneer iemand standvastig in het onthouden van hebzucht en begeerte is ontsluiert de waarachtige kennis van vroege, huidige en het toekomstige bestaan.
De golven in de oceaan die het water troebel maken, waardoor helderheid versluierd wordt, bestaan uit wensen, verlangens, ego en emoties. Pas wanneer de golven weer gaan liggen, wordt het oppervlak van de oceaan doorzichtig. Het is een kalme heldere geest waarin het zuivere Zelf zich kan weerspiegelen.
Verlangens, verwachtingen, wensen en begeertes zijn de moeder van al onze gedachte. Is er veel onrust in het denken dan betekent dat, dat er veel verlangens, verwachtingen, wensen en begeertes zijn. De geest kun je dan vergelijken met op hol geslagen paarden. Er is weinig tot geen controle en een enorm verlies aan energie.
Als je meditatie vergelijkt met een reis maken, dan zijn we vijf minuten op deze weg en dan weer een stukje een andere weg en dan weer een andere kant op. Dan komen we uiteindelijk nergens. Bovenal word je er doodmoe van. In het dagbewustzijn werkt het net zo, er is verdeelde energie.
Wie de geest onder controle heeft, dat wil zeggen wie van binnen kalm en evenwichtig is, die kent een enorme energie. Een stille krachtige energie. Dat is een kenmerk van een yogi. Wellicht is het niet voor iedereen weggelegd om een yogi te worden. Echter begeerte verminderen in plaats van vermeerderen, kan iedereen. Wat meer en meer tot rust en vrede zal leiden.
Doen door niet te doen, door strenge zelfdiscipline niet in je luiheid steeds zitten! Het mannelijke aspect (de denker, martelaar) is de brug naar het allerhoogste. Steeds diepere groeven van duisternis, die niet bestaan. Enkel voor de denker. Het mens-zijn is verbinding tussen goddelijke aspect en het stoffelijke aspect. Je zelf realiseren dat het Zelf genoeg heeft aan Zichzelf.
Is er irritatie, als je je zin niet krijgt? De elementalen van de lagere lichamen.
Waarom zijn ze zo belangrijk voor je, om er geen afscheid van te nemen?
Wie bepaalt dat, wat zit er aan vast?
Wie ben jij dan? En wat is dat de consequentie ervan?
Reactie op geweld zal geweld moeten zijn. Geen geweld is vaak dubbel gewelddadig zijn.
Reactie op leugens, ga mee in de leugens. Korte grapjes en overdrijven. Laat de zotheid van de leugens zien.
Seksualiteit is houden van het allerhoogste, volledig opengaan. Begeerte maakt er een spelletje van, maak het los, je heb het spel door.