Yoga - Meditatie - Ayurveda

Verschil sport/gymnastiek en asana's

Gymnastiek wordt beoefend met snelle bewegingen die uitgevoerd worden door de spieren en de spiervezels. De spieren hebben energie nodig om die gymnastiek te kunnen beoefenen en daarvoor hebben ze zuurstof en glucose nodig. Deze zuurstof en glucose worden verbrand om de cellen energie te geven. Gymnastiek en sport doen het hart sneller slaan waardoor ook het ritme van de ademhaling omhoog gaat.
Bij het beoefenen van asana's zou de hartslag, de ademhaling en de bloeddruk niet omhoog mogen gaan, ze zouden moeten dalen. Snelle bewegingen dienen vermeden te worden. Yoga doet aan energiebehoud.

 

Gymnastiek/Sport    Yoga Asana
Bewegingen             Dynamisch        Rustig
Bewegingen             Snel            Traag
Bewegingen             Isotonisch        Isometrisch
Hartslag                   Stijgt            Daalt
Ademhalingsritme   Stijgt            Daalt
Bloeddruk                Stijgt            Daalt
 

Isotonisch betekent dat de lengte van de spieren verandert waardoor ze zuurstof nodig hebt. Dat maakt dan dat de beweging beschouwd wordt als sport of gymnastiek.
Isometrisch betekent dat er geoefend wordt met ontspannen spieren, de “toning” van de spieren blijft hetzelfde, ze hebben geen extra energie nodig. Yoga Asana is geen gymnastiek, Yoga Asana is ontspanning.

Bij de vele vormen van yoga richtingen, zijn de Asana een belangrijk onderdeel.
Veelal benoemt als Hatha Yoga of een eigen verzinsel maar blijft Hatha yoga de basis.
Zelfs wanneer de Asana een simpele zitoefening om te mediteren is. 
Het resultaat is een uitgebalanceerd klierstelsel wat een positief effect heeft op je emotionele stabiliteit.
De sleutel van een Asana is dat alle delen van de lichamen in balans komen, en uitgelijnd worden.
In ieder geval moet de houding zo uitgebalanceerd zijn dat het makkelijk is voor het lichaam om in deze houding te blijven zitten zonder dat je daar bewust moeite voor hoeft te doen.